Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

30 Απρ 2010

Νίκος Τομαράς, Μαθησιακές δυσκολίες, Εκδόσεις Πατάκη

Γράφει η συγγραφέας Αναστασία Ευσταθίου

Περιοδικό INDEX, τευχ. 39 - Απρίλιος '10, Σελ. 50-51


Ο δάσκαλος και ποιητής Νίκος Τομαράς, ειδικευμένος σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (μ.δ.) και Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Δυσλεξίας κυκλοφόρησε το νέο του βιβλίο με τίτλο: Μαθησιακές Δυσκολίες, Ισότιμες Ευκαιρίες στην Εκπαίδευση από τις Εκδόσεις Πατάκη.

Περιλαμβάνει όλες τις κατηγορίες μαθησιακών δυσκολιών (τη Δυσλεξία, τις Ειδικές Γλωσσικές Διαταραχές, τις Δυσαριθμησίες, τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα) και είναι γραμμένο με απλή κατανοητή γλώσσα. Είναι ένα βιβλίο που δεν «τρομάζει» το δάσκαλο με τη συνήθη στριφνή επιστημονική γλώσσα, ένα βιβλίο που μπορεί να το χρησιμοποιήσει στην τάξη και να εφαρμόσει όσα προτείνει για τους μαθητές με μ.δ., ακολουθώντας τις νέες προσεγγίσεις και τις πιο σύγχρονες τεχνικές παρέμβασης.

Ο ίδιος ο συγγραφέας αποκαλεί το βιβλίο πρακτικό εγχειρίδιο και αναφέρει ότι την ιδέα τού την έδωσαν οι συνάδελφοι δάσκαλοι και οι γονείς με παιδιά που έχουν μ.δ. Είναι ολοφάνερο πως θέλει να το μοιραστεί τόσο με τους λειτουργούς της εκπαίδευσης όσο και με τους «ψαγμένους» γονείς.

Χρόνια δασκάλα κι εγώ, βρήκα το βιβλίο εξαιρετικά ενδιαφέρον, χρηστικό και πολύ έξυπνα δομημένο, ίσως γιατί ο συγγραφέας είναι ένας δάσκαλος της «πράξης» και όχι των ακαδημαϊκών εδράνων και ξέρει από πρώτο χέρι τι συμβαίνει στην τάξη.

Μια καλαίσθητη επιμελημένη έκδοση, πολύ προσιτή για κάθε ενδιαφερόμενο δάσκαλο ή γονιό. Το «στήσιμο» του βιβλίου βοηθά τον αναγνώστη να ανατρέξει εύκολα και γρήγορα στον τίτλο, στους υπότιτλους με τα πηχυαία γράμματα (που αποτυπώνονται καλύτερα στη μνήμη σαν πλαγιότιτλοι παράλληλα στο κείμενο), στα δείγματα γραφής μαθητών με τα δυσανάγνωστα γράμματα και τις μουντζαλιές.

Το κείμενο δεν παραθέτει απλά όλες τις κατηγορίες μ.δ., λύνοντάς μου πολλές απορίες, αλλά προτείνει τρόπους αντιμετώπισής τους από το δάσκαλο της πράξης, καθώς και πρακτικές συμβουλές για τους γονείς. Κι αυτή, πιστεύω είναι η ουσιαστική προσφορά του βιβλίου.

Διαβάζοντας το κάποιος θα αντιληφθεί αμέσως γιατί δεν μαθαίνουν με τον ίδιο τρόπο,τον ίδιο ρυθμό και στον ίδιο χρόνο όλα τα παιδιά πού δυσκολεύονται και πώς εμείς οι παιδαγωγοί μπορούμε να τα βοηθήσουμε.

Εκτός από τους πίνακες με στοιχεία, τις έρευνες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που αντιπροσωπεύουν συγκεκριμένες περιπτώσεις μ.δ., ο συγγραφέας φρόντισε να εντάξει στο παράρτημα του βιβλίου του 25 πολύ σημαντικές σελίδες με ειδικό λεξιλόγιο των επιστημονικών όρων που χρησιμοποίησε, έναν πολύ κατατοπιστικό πίνακα με τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης (ΚΕΔΔΥ) με τηλέφωνα, ηλεκτρονικές διευθύνσεις και σχετικές με τις μ.δ. ιστοσελίδες στην Ελλάδα και το εξωτερικό και, τέλος, μια πολύ καλά καταρτισμένη ελληνόγλωσση και ξενόγλωσση βιβλιογραφία για περαιτέρω ανάγνωση.

Πολύ ευρηματική η λειτουργική ενσωμάτωση στις σελίδες σκαναρισμένων αυθεντικών γραπτών μαθητών με μ.δ. Πολλοί από εμάς τους δασκάλους δεν συνειδητοποιούμε τις μαθησιακές αδυναμίες των μαθητών μας. «Διαβάζοντας» σε μια δεύτερη πιο προσεκτική ανάγνωση τα γραπτά αυτά, διαπιστώνουμε εύκολα ότι ο δικός μας μαθητής, ο Γ. ή η Κ., δεν είναι τεμπέλης ή φυγόπονη, όπως αβασάνιστα ενημερώνουμε τους γονείς, αλλά παρουσιάζει τη συγκεκριμένη μ.δ. και είναι καλύτερα για το παιδί, αντί να του κολλάμε επίθετα που θα το στιγματίζουν σε όλη του τη ζωή, να σκύψουμε με ευαισθησία και γνώση πάνω στο πρόβλημά του.

Αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι και το ιδιαίτερο μήνυμα που αποκομίζει ο αναγνώστης από το βιβλίο. Η έγνοια του συγγραφέα εστιάζει στην αποποινικοποίηση του λάθους και την απενοχοποίηση των μαθητών. Παράλληλα προτείνει στο δάσκαλο και στο γονιό τα κατάλληλα εργαλεία.

Εύχομαι το βιβλίο να βρει τη θέση του όχι απλώς στα ράφια των σχολικών βιβλιοθηκών αλλά στο ραφάκι της καρδιάς κάθε δασκάλου.